Utrata masy netto produktu a deklaracje na etykiecie

Ubytek masy netto żywności i związane z tym wyzwania dotyczące prawidłowej deklaracji masy produktów na etykiecie są od lat istotnym zagadnieniem dla podmiotów działających na rynku spożywczym.

Utrata masy netto odnosi się do różnicy między masą produktu w momencie pakowania a jego masą po pewnym czasie (w trakcie trwania przydatności do spożycia). Powodem takiej sytuacji mogą być różne czynniki, zarówno naturalne, jak i związane z procesem produkcji czy przechowywania. W przypadku produktów mięsnych utrata masy może być spowodowana wyciekiem osocza, natomiast w serach – utratą solanki. Warzywa i owoce tracą masę wskutek naturalnych procesów transpiracji, a pieczywo może wysychać. Uszkodzenia opakowań lub nieodpowiednie warunki przechowywania mogą dodatkowo nasilić te procesy.

 

Zapraszamy do lektury artykułu Paulina Szczypkowska, radca prawny, specjalistka prawa żywnościowego i paszowego z KDCP Legal Rutkowski & Wspólnicy.


W artykule:

  • dopuszczalne błędy w ilości nominalnej
  • zgodność deklarowanej masy netto z rzeczywistą
  • orzecznictwo
  • masa netto po odsączeniu a ubytek masy netto

 

Kwartalnik "Food-Lex" nr 4/2024 >>


Chleb