Kampania Safe2Eat 2025: Budujemy zaufanie konsumentów do bezpieczeństwa żywności w UEWe współpracy z partnerami z całej Europy Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności organizuje kampanię Safe2Eat 2025, która będzie charakteryzowała się większym zasięgiem i jeszcze lepszą komunikacją z odbiorcami.Realizowana już przez pięć lat kampania ma na celu dostarczenie
konsumentom przystępnych i opartych na wiedzy naukowej informacji oraz
wskazówek dotyczących bezpieczeństwa żywności, aby pomóc im w
dokonywaniu świadomych wyborów dotyczących własnego odżywiania.
Po sukcesie zeszłorocznej kampanii Safe2Eat,
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) i jego krajowi
partnerzy w całej Europie rozpoczynają tegoroczną edycję kampanii,
charakteryzującą się jeszcze szerszym zasięgiem i zapewnianiem
konsumentom jasnych, opartych na nauce informacji na temat
bezpieczeństwa żywności. W tym roku kampania obejmuje 23 kraje,
w porównaniu z 18 w 2024 roku, co stanowi istotny kamień milowy w
realizacji jej kluczowego celu, jakim jest pomoc większej liczbie
mieszkańców i mieszkanek Europy w dokonywaniu świadomych wyborów
żywieniowych.
Wśród państw uczestniczących w kampanii w 2025 roku znalazły się
Albania, Austria, Belgia, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Cypr, Czechy,
Estonia, Finlandia, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Łotwa, Luksemburg,
Czarnogóra, Macedonia Północna, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowacja,
Hiszpania i Turcja.
Większy zasięg, zmiana postaw: najważniejsze wnioski z 2024 roku
W 2024 roku kampania Safe2Eat odnotowała rekordowy poziom skuteczności. Według badania Ipsos przeprowadzonego w grudniu, twórcom kampanii udało się dotrzeć do ponad 45% docelowych odbiorców w całej Europie,
co stanowi prawdziwy przełom względem 19% odnotowanych w 2023 roku.
Dzięki połączeniu komunikatów w mediach społecznościowych, współpracy z
influencerami i ukierunkowanych inicjatyw medialnych, kampanii Safe2Eat
udało się skutecznie dotrzeć do ponad 50 milionów mieszkańców i
mieszkanek Europy, zwracając uwagę na kwestie dotyczące bezpieczeństwa
żywności w codziennych wyborach.
Kampania wpłynęła również na postawy konsumentów. Wyniki badania
wykazały, że osoby, które zetknęły się z kampanią, częściej zwracały uwagę na bezpieczeństwo podczas zakupów żywności. Ponadto badacze zwrócili uwagę na mniejszy odsetek opinii, według których informacje na temat bezpieczeństwa żywności są zbyt techniczne lub złożone - respondenci twierdzili, że wiedzą więcej na temat zapobiegania zagrożeniom związanym z żywnością.
Co nowego w kampanii w 2025 roku?
Opierając się na zeszłorocznych osiągnięciach, w 2025 roku
organizatorzy kampanii Safe2Eat mają na celu poszerzenie jej
oddziaływania poprzez:
- Rozszerzenie zasięgu na 23 kraje, w tym pięć nowych krajów biorących udział w działaniach, zwiększanie zasięgu działań i zaangażowania w całej Europie.
- Zwrócenie uwagi na kluczowe obawy konsumentów
dotyczące bezpieczeństwa żywności, takie jak rola nauki w zapewnianiu
bezpieczeństwa żywności, znaczenie czytelnego oznaczania produktów oraz
korzyści płynące z ograniczenia marnowania żywności.
- Zwiększenie dostępności informacji na temat
bezpieczeństwa żywności dzięki nowym i łatwym do zrozumienia materiałom
dostosowanym do różnych grup demograficznych i kontekstów kulturowych.
EFSA stawia na sukces w dłuższym ujęciu czasowym
„Ze względu na fakt, że konsumenci w Europie stawiają czoła wielu
wyzwaniom, dokonując codziennych wyborów żywnościowych, chcemy
wyposażyć ich w wiedzę potrzebną do podejmowania świadomych decyzji” – twierdzi dyrektor wykonawczy EFSA Bernhard Url.
„Kampania Safe2Eat stanowi pomost łączący naukę o
bezpieczeństwie żywności i codzienne decyzje, dostarczając jasnych i
praktycznych informacji, które budują zaufanie konsumentów. Dzięki
rozszerzeniu zasięgu kampanii na dodatkowe kraje w 2025 roku stawiamy
kolejny krok w kierunku zapewnienia wszystkim mieszkańcom i mieszkankom
Europy dostępu do wiarygodnych, opartych na nauce wskazówek dotyczących
bezpieczeństwa żywności”.
Weź udział w kampanii
Przez cały rok w całej Unii Europejskiej oraz w poszczególnych
państwach będą realizowane różnorodne działania w ramach kampanii
Safe2Eat. Zachęcamy konsumentów do odwiedzenia oficjalnej strony internetowej kampanii,
zapoznania się z materiałami edukacyjnymi i obserwowania komunikatów
kampanii w mediach społecznościowych, a w tym celu – do korzystania z
hasztagu #Safe2EatEU.
EFSA – podstawowe informacje
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) jest agencją Unii
Europejskiej utworzoną w 2002 roku. Jest on źródłem bezstronnych i
neutralnych informacji naukowych oraz analiz opracowywanych z myślą o
podmiotach zarządzających ryzykiem, a także informuje o zagrożeniach
związanych z łańcuchem żywnościowym.
Urząd opracowuje analizy naukowe na potrzeby uchwalanych przepisów i
rozporządzeń, które mają na celu ochronę europejskich konsumentów przed
zagrożeniami związanymi z żywnością oraz współpracuje z partnerami
krajowymi w celu zapewnienia spójności informacji na temat
bezpieczeństwa żywności w Unii Europejskiej.
Źródło: GIS