Rada UE ds. Środowiska o gospodarce o obiegu zamkniętym, przygotowaniach do COP30 i strategii odporności wodnejGospodarka o obiegu zamkniętym, przygotowania do Konferencji Klimatycznej ONZ COP30 w Brazylii, ocena krajowych planów w zakresie energii i klimatu (NECPs) oraz nowa strategia odporności wodnej - to główne tematy posiedzenia Rady UE ds. Środowiska (ENVI), któremu przewodniczyła minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister Krzysztof Bolesta. Spotkanie odbyło się w Luksemburgu 17 czerwca 2025 r.Kluczowe infromacje:- W zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym, Rada przyjęła stanowisko ws. rozporządzenia o pojazdach wycofanych z eksploatacji (ELV), w tym:
- Cele recyklingu tworzyw sztucznych: 15%, 20%, 25%.
- Rozszerzenie przepisów na ciężarówki, motocykle i pojazdy specjalne.
- Nowe obowiązki przy sprzedaży pojazdów używanych.
- Uproszczenia i rozszerzona odpowiedzialność producentów.
- Omówiono temat COP30 oraz trwające prace nad nowym stanowiskiem klimatycznym UE (NDC) przed szczytem w Belém (Brazylia).
- Komisja przedstawiła nową strategię odporności wodnej – która spotkała się z pozytywnym odbiorem państw członkowskich.
- Ocena końcowych krajowych planów w zakresie energii i klimatu: UE blisko realizacji celu - 55% emisji do 2030 r., ale pozostają luki w LULUCF i efektywności energetycznej.
Gospodarka o obiegu zamkniętym: Rada przyjmuje stanowisko w sprawie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacjiW części legislacyjnej Rada przyjęła stanowisko negocjacyjne w sprawie rozporządzenia dotyczącego pojazdów wycofanych z eksploatacji (ELV). Nowe przepisy mają na celu zwiększenie cyrkularności w sektorze motoryzacyjnym poprzez: - obowiązkowe cele dotyczące zawartości tworzyw sztucznych z recyklingu (15% po 6 latach, 20% po 8 latach i 25% po 10 latach),
- rozszerzenie odpowiedzialności producentów (EPR),
- uproszczenie wymogów administracyjnych.
Nowe przepisy określają wymagania, aby nowe pojazdy były projektowane z myślą o ponownym użyciu, recyklingu i odzysku. To zmiana zasad gry dla Europy: mniej odpadów, większy poziom recyklingu, większa cyrkularność i konkurencyjność. Następny krok: negocjacje z Parlamentem Europejskim. Nowe przepisy obejmą nie tylko samochody osobowe i dostawcze, ale również ciężarówki, motocykle oraz pojazdy specjalnego przeznaczenia, takie jak wozy strażackie czy karetki. Wprowadzony zostanie także obowiązek dokumentowania stanu technicznego przy sprzedaży pojazdów używanych. Stan przygotowań UE do COP30W części nieustawodawczej ministrowie omówili stan przygotowań UE do COP30, która odbędzie się w listopadzie w Belém (Brazylia). Podkreślono konieczność szybkiego uzgodnienia nowego celu NDC (Nationally Determined Contribution) oraz kontynuowania prac technicznych w ramach przygotowań do szczytu klimatycznego. Polska zaznaczyła, że rozpoczęto już prace techniczne, a finalizacja procesu i decyzje polityczne będą należały do prezydencji duńskiej (DK PRES).
Strategia odporności wodnej i ocena KPEiK-ów (krajowych planów w zakresie energii i klimatu)
Rada zapoznała się również z nową strategią odporności wodnej, przedstawioną przez Komisję Europejską oraz oceną końcowych krajowych planów w zakresie energii i klimatu (NECPs). Komisja wskazała, że UE jest blisko realizacji celu redukcji emisji o 55% do 2030 r., choć nadal istnieją luki w sektorach LULUCF i efektywności energetycznej. Ponadto wśród państw, które przedłożyły plany, komisja odnotowała wzrost ambicji w zakresie odnawialnych źródeł energii – około dwie trzecie państw członkowskich podniosło swoje cele w tym obszarze. Zdaniem komisji, jesteśmy na kursie do realizacji unijnego celu OZE na poziomie 42,5%. Inne tematyW ramach punktów różnych (AOB) omówiono m.in. sytuację branży recyklingowej, planowane zmiany w przepisach REACH dotyczących ołowiu oraz program prac nadchodzącej prezydencji duńskiej.
Źródło: MKiŚ
pełna lista aktualności
|